شنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۴۳ ۱۱۵
طبقه بندی: پورتال
چچ
2KvYqNiqINmG2KfZhSAxMyDZh9iy2KfYsSDZhtmB2LEg2K/YsSDYs9in2YXYp9mG2Ycg2K/ZiNqG2LHYrtmHINmH2KfZiiDYp9i02KrYsdin2YPZiiAvINiq2YjYs9i52Ycg2YfYstin2LEg2K/ZiNqG2LHYrtmHINin2LTYqtix2KfZg9mKINiq2Kcg2KfYqNiq2K/Yp9mKINmF2YfYsdmF2KfZhw==

ثبت نام 13 هزار نفر در سامانه دوچرخه های اشتراکی / توسعه هزار دوچرخه اشتراکی تا ابتدای مهرماه

در حال حاضر 320 دوچرخه بایدو درایستگاه ها موجود است که این عدد تا 400 عدد دوچرخه قابل افزایش است و پیش بینی ما این است که تا آخر تابستان هزار دوچرخه درسطح شهر داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی، محمدمهدی اسدی ، اظهار کرد: من در ابتدای ورودم در سال 97 به الیت با یک معضل اجتماعی جدی مواجه بودیم. مردم از این شرکت انتظار تغییر داشتند و در آن زمان عدم اعتماد اجتماعی به بحث پارک حاشیه ای وجود داشت.

وی ادامه داد: من با این دید به این شرکت وارد شدم که پارک حاشیه ای برای شهری مثل مشهد لازم است و هنوز این اعتقاد را دارم و این موضوع در اسناد بالادستی نیز وجود داشت؛ در شهری که ۳ میلیون جمعیت وجود دارد و سالانه ۳۰ میلیون زائر به این شهر سفر می کنند؛ با توجه به ظرفیت فعلی خیابان ها و پارکینگ های سطح شهر چاره ای جز رسیدگی به موضوع پارک حاشیه ای همانند تمام شهرهای متوسط و بزرگ دنیا وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد بیان کرد: در حال حاضر با تغییر رویکرد قدیمی شرکت الیت نام این شرکت به توسعه ارتباطات ترافیکی تغییر کرده و در کنار آن رسالت های جدیدی نیز اضافه شده است. هوشمندسازی حوزه حمل و نقل و راه اندازی دوچرخه های اشتراکی و کاهش نیروهای انسانی از جمله رسالت های ما بوده است.

اسدی افزود: در آن زمان با وجود مدیریت شهرستان ها بیش از 900 نیرو در شرکت ما مشغول به فعالیت بودند که به مرور زمان این تعداد را کاهش دادیم که البته هیچکدام از نیروها اخراج نشده بلکه به قسمت های دیگر شهرداری منتقل شده اند.

وی تاکید کرد: در آن زمان ۱۶ برنامه را برای خود اولویت قرار داده بودیم و خوشحالم که با گذشت حدود سه سال تمامی برنامه های انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با بیان اینکه در طول این مدت تمامی پارکینگ های سطح شهر را یکپارچه کردیم، تصریح کرد: وجود پارکینگ های مکانیزه و رسیدگی به آن ها نیز یکی از اولویت های ما بود. خوشبختانه در این زمینه با تکنولوژی دانش بنیان داخلی توانستیم اورهال پارکینگ های مکانیزه را اجرایی کنیم.

وجود 100 نیرو پارکبان در سطح شهر برای مدیریت 150 معبر در سطح شهر

اسدی عنوان کرد: در طی این مدت زیرساخت نرم افزارهای خود را به طور کامل تغییر دادیم و در حال حاضر آن را با کمک سازمان شهرداری ها ی وزارت کشور به شهر های دیگر نیز توسعه داده ایم.

وی با اشاره به اینکه هوشمند سازی ها پارکینگ آزادی و ‌مجد یکی از اقدامات شاخص و مهم ما بوده است، اضافه کرد: در این رابطه زیرساخت های نرم افزاری خود را یکپارچه کردیم.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در طول این مدت از نگاه منابع انسانی در طول این مدت چابک تر شدیم؛ در حال حاضر در پارک حاشیه ای مشهد تنها ۱۰۰ نیرو مشغول به فعالیت هستند در حالی که این تعداد نیرو در گذشته بالغ بر ۴۰۰ نیرو‌ بوده و این جز با هوشمند سازی زیر ساخت ها امکان پذیر نبوده که بیش از ۱۵۰ معبر را مدیریت می ‌کنند.

اسدی گفت: در این زمینه توانستیم برون سپاری های خوبی را در مناطق ۹، ۱۰ و ۱۱ به صورت پایلوت انجام دهیم تا با تکنولوژی موتورهای برقی برداشت و پردازش پلاک صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی در شهر کار بسیار راحتی نبوده و هر کدام از این اقدامات دارای سختی های بسیاری است، اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که شاهد آن بودیم آن بود که اعتماد شهرداری را جلب کنیم و خودمان خرید و تجهیز نیاز های خود را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد اظهار کرد: زمانی که من به الیت وارد شدم هیچ‌ بودجه ای برای آن لحاظ نشده بود، اما ما بودجه را به شورا بردیم و اساس نامه تصویب شد. در حال حاضر ما تنها شرکت موجود در شهرداری هستیم که دارای اساسنامه مصوب وزارت کشور است.

ارسال 30 هزار پیامک کسر شارژ به صورت روزانه به شهروندان

اسدی با بیان اینکه یکی از اقدامات دیگر ما این بود که پیامک کسرشارژ را برای تمامی شهروندان رایگان کردیم، ادامه داد: امروزه بالغ بر ۳۰ هزار پیامک کسرشارژ برای شهروندان ارسال می شود.

وی با اشاره به کاهش درآمد این شرکت پس از شیوع کرونا، گفت: این مساله منجر به الکترونیکی شدن بیشتر فرایندها شد، ما در این دوران کارت های ورود به پارکینگ را حذف کردیم و با راه اندازی کد یکتا توانستیم علاوه بر حذف کارت، رضایت شهروندی را افزایش دهیم. پس از آن پرداخت های غیرحضوری را مدیریت کرده و با مجموعه درگاه های مختلف قرار داد بستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد عنوان کرد: در یک قدم بزرگ پرداخت های مالی را از معابر حذف کردیم، زیرا این اعتقاد داشتیم این اقدام در شأن پارکبان و شهروندان نیست.

اسدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در زمینه پارک های حاشیه، بحث خوداظهاری پارک حاشیه ای بود، این موضوع در سال ۹۶ پیشنهاد شد و طی صحبت های انجام شده با معاونت برنامه ریزی توسعه سرمایه انسانی وقت قرار بر این شد که یک اپ شهری همراه با کیف پول ایجاد شود که ماحصل آن صحبت ها ایجاد سامانه "شهرمن" بود.

وی با اشاره به گسترش دوچرخه های اشتراکی، تصریح کرد: این موضوع رسالت شرکت ما نبود، اما با این وجود به این مساله ورود کردیم.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد افزود: سرمایه گذاری در حوزه دوچرخه در مشهد تبعات دارد و هر بخش خصوصی مایل به انجام این کار نیست، در نهایت به این نتیجه دست پیدا کردیم که خود به تنهایی وارد میدان شویم. در همین رابطه قراردادی با شرکت به پرداخت منعقد شد

وی افزود: اما به دلیل طولانی شدن فرآیند به پرداخت از قرارداد خارج شد و در نهایت ما دوچرخه مورد نیاز را از کارخانه آساک و در اوج تحریم و کرونا خریداری کردیم‌ و در نهایت سرانجام توانستیم ۴۰۰ دوچرخه را تامین کنیم، قفل های دوچرخه ها نیز از خارج از کشور خریداری می شد که نهایتا به دلیل وجود تحریم ها، قفل ها نیز از داخل تهیه شد.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد ادامه داد: برای استفاده از این دوچرخه ها در حوزه نرم افزار سازمان فاوا شهرداری وارد کار شد. در این مقطع نیاز داشتیم که شهروندان را تشویق کنیم تا از حمل و نقل عمومی استقبال کنند و برای این امر لازم بود تا متد تبلیغاتی خاصی را در پیش بگیریم.

اسدی اضافه کرد: پیش بینی ما این بود که در سه ماه اول ۳۰۰ تا هزار یوزر جذب کنیم، اما در پایان ماه سوم ۱۲ هزار یوزر جذب شد. این حد از استقبال مردم خارج از تصور ما بود و ضریب امتیاز داده شده به نرم افزار ما ۴ از ۵ بود.

وی اظهار کرد: در ادامه اقدامات خود با نگاه به حمل و نقل و انسان محوری نتیجه گرفتیم، نرم افزاری را در حوزه سلامت و پیاده روی اجرا کنیم که ماحصل آن اجرای نرم افزار موروم بود که به ازای قدم زدن هر شهروند به او امتیاز دهیم.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین قدم دیگر در حوزه دوچرخه ها برداشتیم و توانستیم پارکینگ ویژه دوچرخه ایجاد کنیم که اولین آن در ایستگاه پارکینگ آزادی راه اندازی شد تا شهروندان بتوانند دوچرخه های شخصی خود را در این محل پارک کنند و پس از انجام فعالیت های خود در باقی روز به ایستگاه مراجعه و دوچرخه‌ خود را دریافت کنند.

اسدی تاکید کرد: در حال حاضر در مشهد حدود ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه وجود دارد که این موضوع، مشهد را به الگو ویژه ای تبدیل کرده است.

هر دوچرخه اشتراکی روزانه بین 8 تا 10 سفر انجام می دهد

وی اضافه کرد: روزانه بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۸۰۰ سفر درون شهری با دوچرخه در سطح شهر صورت می‌گیرد؛ یعنی به طور میانگین هر دوچرخه بایدو روزانه ۸ تا ۱۰ سفر انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد افزود: خوشحالم بعد از آن تجربه تلخ گذشته دوچرخه های اشتراکی در مشهد، بایدو توانست بین مردم محبوبیت داشته باشد و مورد استقبال قرار گرفت.

اسدی با بیان اینکه تاکنون 13 هزار نفر برای دوچرخه های اشتراکی ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: این تعداد افراد در سیستم بایدو افرادی هستند که خدمتی از شهرداری اخذ نمی کردند و از نظر سنی قشری بوده که هیچ سر و کاری با شهرداری نداشته و این حجم از علاقه مردم به بایدو برای ما ارزشمند است.

وی بیان کرد: در این راستا در حال تجهیز پارک‌ های بانوان به دوچرخه های اشتراکی هستیم و در حال حاضر در پارک تازه بهره برداری شده مادر و کودک ۳۰ دوچرخه کودک و ۳۰ دوچرخه بزرگسال تجهیز شده است.

اسدی عنوان کرد: اگر شورای ششم نیز همراهی کند؛ تلاش خواهیم کرد تا پایان سال 1400، دو هزار دوچرخه اشتراکی در سطح شهر راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: تا پایان دوره پنجم مدیریت شهری پارکینگ پرستار به بهره برداری خواهد رسید و پارکینگ هشت آباد نیز در مرحله تجهیز و هوشمند سازی قرار خواهد گرفت.

آدرس کوتاه شده:
No Cache
Gt: 0.99570862452189
Qt: 0.48731017112732